Månader av väntan och förberedelser

Okej, jag är matchad med en familj och det är sex månader kvar tills jag ska åka, vad gör man tills dess? Jo, jag sökte lite jobb, dock utan framgång, jobbade lite på städ då de ringde in mig emellanåt. Men så en morgon när jag låg och sov så ringde telefonen. Jag vaknade med ett ryck och trött som jag var svarade jag "hej det är Emelie". Det var från centralförrådet på sjukhuset och de undrade om jag ville ha jobb? Ja, varför inte, det kan jag väl ta. Intervjutid bestämdes och jag gick dit; Jobbet är ditt, du börjar den 20 september! Ja, men det var ju enkelt. Ja, då hade man skaffat sig ett jobb, skönt att ha något och göra på dagarna.

På posten fick jag hem ett litet paket med en MASSA papper i som handelade om hela livet i USA och det viktigaste av allt: VISUMANSÖKNING! Ja, det var galet mycket information och papper och ett tag blev jag nog lite knäpp på allt. Tur var då att det inte var någon brådska med det, jag menar, jag hade ju trots allt sex hela månader på mig, eller ja, fyra månader att göra klart visumansökningen då jag tänkte jag skulle till ambassaden i december.

Under tiden hann jag fixa med en hel del andra saker. Jag fixade ett nytt bankkort som jag skulle kunna använda i USA, en fullmakt till pappa, så han har rätt att ingripa när det gäller mina pengar (om det skulle hända något ochjag behöver hjälp från Sverige). Jag gjorde en hälsoundersökning (tål att tilläggas är att jag hade en HANSOME läkare, så jag var inte det minsta ledsen över att behöva gå dit två gånger)

Efter ca en månad var jag klar med all ifyllnad av visumhandlingarna och jag kunde nu börja tänka på att boka tid på ambassaden. Dock gick det inte så bra med tanke på att decembertiderna inte hade kommit ut än, så det fick allt lov att vänta. Under tiden lyckades jag få kontakt med Johanna över nätet. Vi var lite i samma sits; började sökandet med cc, fick inga familjer, bytade till SI och fick massa familjer. Så när båda hittat SIN familj och alla visumhandlinga var ifyllda och klara bestämde vi oss för att boka tid på ambassaden samtidigt så vi slapp åka dit själva. Sagt och gjort, vi bokade tid en 6 december klockan 09.00.

Innan vi visste ordet av så var det dags för ett besök i Stockholm och Ambassaden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0