Ett besök på ambassaden!

Jaha, ja då var det äntligen dags att göra ett besök på ambassaden. Lördag morgon var allting packat och klart, jag hade gått igenom mina papper säkert 20 gånger och minst lika många gånger dagen före också. Jag kan bara inte ha missat något, i så fall vore det väldigt illa.

Papper som ska tas med till ambassaden:
  1. Pass
  2. confirmation page
  3. personbevis 120 "med alla relationer"
  4. kuvert med frimärken på för 65 kronor
  5. placement letter
  6. kvitto på att du betalt ambassaden
  7. kontoutdrag
  8. DS-160 med foto
  9. ett fotografi på dig
  10. DS-2019
  11. ambassadens checklista
  12. bekräftelse på att du bokat tid till ambassaden
Nu säger jag inte att alla dessa papper är jätteviktiga, en del har större betydelse än andra. Men för säkerhetens skull, ta med allihopa. Det gjorde jag i alla fall.

Hur som helst, pappa körde in mig till stan, därifrån tog jag Krösatåget mot Nässjö. Efter ett tag, en timme eller så, hoppade även J (som jag fick kontakt med över internet) på tåget. Vi fick snabbt bra kontakt och hela resan gick så mycket snabbare när man var två. Väl framme i Nässjö köpte vi lite mat att ha på tåget mot Stockholm som gick inte långt efter vi kommit in med det första tåget. Väl på tåget var båda ganska trötta och det blev en ganska lugn resa. Efter ett par timmar var vi äntligen framme i huvudstaden. Nu var det dags att hitta hotellet. Ja, men det var väl bara till att börja gå då. Vi gick in på ett par hamburgerställen och frågade och efter inte allt för lång tid kom vi rätt!

Vi checkade in och gjorde oss bekväma på rummet innan vi gick ut för att äta lite. Det blev lite pizzahut. Vi tönkte även kolla på bio, men då det var alltför sena filmer den dagen och vi skulle ha ett mycket VIKTIGT möte nästa dag så bestämde vi oss för att återvända till hotellet. Där gjorde vi oss iordning för sängen, satte igång tv ett par timmar och sen var det dags för att sova. Dan därpå skulle bli en bra dag!

Okej, då var dagen med stort D äntligen här (som vi har väntat). Väckarklockan ringde runt 07.00 och det vara bara till att traska upp ur sängen, ta på sig och springa ner till lobbyn för att äta lite frukost. Vilken otrolig god frukost. Dock hade jag ingen vidare aptit, dels på grund av att jag inte gillar att äta på morgonen och dels för att jag var nervös. När vi ätit klart så återvände vi till rummet, packade ner våra saker och fixade till oss lite och sen var det dags att bege sig ut mot bussen.

Vi tog buss 69 mot ambassaden och hoppade av på busshållsplats: ambassaderna! Där stod redan massor utav folk, så det var väl bara till att ställa sig i kö då. Tur nu var att man var två stycken, då kunde man i alla fall underhålla varandra medan man väntade. Vi hade tid på ambassaden vi 09.00, men det sket sig ganska rejält då vi inte kom in förän mellan halv 10-10. När vi var näst längst fram i kön så kommer det en hel skolklass som också ska in på ambassaden och självklart ska hela den förbannade klassen in före oss alla som faktiskt har stått ute i kön i sådär 60 minuter redan. Det var definitivt ingenting som uppskattades och våra fötter var så gott som stelfrusna. Men efter sådär ytterligare 30-45 minuter blev det änligen vår tur. Jag gick fram först.

Först gick man fram till dörren, där befann sig en vakt, och för honom skulle du visa upp ett par papper (där finns skylt om vilka papper du ska visa upp), sagt och gjort, jag visade honom alla papper och han verkade nöjd, så han släppte in mig. Väl innanför dörren kom man fram till sådan här säkerhetsgrejer som finns på flygplatser, de såg faktiskt ganska precis ut som sådana. Man fick ta av sig jackan, lämna ifrån sig mobil och iPod och sen var det bara till att gå igenom den tutande (som inte tutade när jag gick igenom) säkerhetsanordningen. Jag klarade mig tillochmed med skorna på, tillochmed vakten blev lite förvånad, haha! Ja, men så kan det gå. MEn nu var jag i alla fall igenom, min jacka och väska scannades (precis som på flygplats) och sen var jag godkänd och redo för att gå in. J var ätt efter mig så jag väntade på henne, så gick vi tillsammans upp till själva ambassaden.

Väl inne sa en kvinna åt oss att sitta ner på en stol och vänta på vår tur, sagt och gjort, där satt vi och väntade. När det blev min tur gick jag fram till luckan, lämnade fram mina grejer, där satt en kvinna på andra sidan och tog de papperna hon ville ha och sen fick jag tillbaka resten och sen var det bara till att sitta ner och vänta igen tills de ropade upp mig i högtalarna. Det tog ett tag, men har vi väntat så här länge kan vi nog vänta lite till skulle jag tro. Till sist blev det i alla fall min tur. Man gick fram till en lucka, lämnade ffram de fåtal papper som man hade kvar och sen fick man svara på tre frågor:

  1. Var ska du?
  2. Hur många barn ska du ta hand om?
  3. Hur gamla är barnen?
Intervjun var klar på mindre än 2 minuter, damen i luckan stämplade lite på mina pappe, skrev dit sin kråka och sen fick jag tillbaka mina papper och mitt visum skulle komma på posten inom loppet av en vecka. Ja, men det här gick ju smidigt och bra! Jag lämnade ambassaden och gick ut och väntade på J utanför. Efter ett tag dök även hon upp. Sådär, båda hade blivit godkända och vi var nu ett steg närmare USA! Nu var det shopping på stan som väntade.

Vi åkte tillbaka till hotellet, packade ihop våra saker, checkade ut och sen blev det stan för hela slanten. Det blev presentshopping till värdfamiljerna, hittade faktiskt ingenting till mig själv (tänka sig). Vi tog tåget hem vid runt 17. Det lämnade tågstationen i Stockholm fem minuter för sent och efter det gick det bara tför, det vill säga det blev senare och senare. Till sist var det så pass sent att vi inte skulle hinna med det sista tåget från Nässjö, vilket betydde att vi i panik fick ringa hem och be dem fixa oss en ny tågbiljett (som man var tvungen att ha om man skulle ha rätt till ersättning). Vi fick vår sms biljett i sista sekunden, vi skulle nu åka med till Alvesta där vi sen skulle få taxi till våra respektive städer. Det blev ett ganska hastigt hejdå, då vi blev lite lätt stressade i slutet. Men vi alla kom med de taxi vi skulle med och efter ett par timmar i bil var jag åter igen hemma i Halmstad.

Sådär såg vårat besök på ambassade ut!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0