Orientation

Jaha, nu när jag äntligen landat på flygplatsen så var det dags att hitta den snälla människan som skulle placera mig i en bil och ta mig dit jag skulle, det vill säga till hotellet. Han skulle stå vid utgången av flygplatsen, så det var dit jag gick… såklart. Ingen människa där än, så jag väntade, och väntade. Efter ett tag kom där en annan tjej fram, också au pair, skönt jag var inte ensam längre! Det var en tysk tjej. Efter ytterligare ett tag kom där två till tyska tjejer. Vi pratade lite och väntade på människan som skulle placera oss i bilen, ingen människa. Efter ett tag dök han upp bakom ett litet hörn där han stått sen vi landade i princip och även en annan flicka var med honom. Great, nu var vi alla, in i bilen och så åkte vi iväg. Efter ca en timme kom vi till hotellet i Stamford. Lämna väskorna i receptionen och ner i informationssalen. Där väntade Laura på oss, hon pratade och pratade, efter det blev det lite mat (pasta). Jag var inte särskilt hungrig då klockan för mig var runt 5 på morgonen och allt jag ville göra var att sova. Men vi slängde i oss maten och sedan upp till våra rum - room 206. Väl utanför rummet var det bara till att stoppa ner nyckeln i låset och bära in väskorna. Gärna så tyst som möjligt eftersom mina två roomies redan hade kommit och jag kände inte för att väcka dem. Haha, ja, men det gick ju bra. I alla fall, jag bar in väskorna och bytte om, borstade tänderna och hoppade ner i sängen. Sen ringer telefonen. Min granne svarar (hon är närmast telefonen) och frågar mig; are you Emelia? Jag svarar ja eftersom jag bara antog att hon uttalat mitt namn fel, så jag tar telefonen och pratar. Någon spansk mamma som söker efter sin au pair som heter emelia. Nej, det är inte jag försöker jag att förklara för henne, men hon har väl svårt för engelskan?! Till sist lägger bara människan på luren i alla fall och vi återgår till sovandet.

Dag två:
Telefonen ringde för väckning klockan 07.00, det var bara att kliva upp ur sängen och in i duschen. Då man redan var vaken (JETLAG) så var det faktiskt inga problem alls denna morgon. Man var trött, ja det var man, men samtidigt väldigt spänd och exalterad på vad som komma skulle. In i duschen, på med kläder och ner till frukost. Där mötte jag de andra svenskarna. Jag hann känna mina roomies lite det morgonen, i alla fall tillräckligt mycket för att veta var de kom från - Argentina och Thailand. De var trevliga och de skulle med till Chicago. Efter frukost var det dags för den första “lektionen” med Judy, en helt underbar människa. Vilken inlevelse hon använder, toppen. Det var verkligen intressant att lyssna på. Vi fick lite raster här och var (15 minuter) och sen lunch på runt 3 timmar, vilket var härligt. Hann skypa med pappa en snabbis (dock krånglade datorn:/ ) men det var ändå skönt att prata med sverige. Efter lunchrast var det tillbaka till “klassrummet” och där tillbringade vi resten av dagen fram till 19.00 då första dagen var över! Det hade varit en lång dag, ja, men så extremt roligt och intressant. Träffat många nya människor från hela världen. Under kvällen spenderade vi all tid på våra rum då vi var väldigt trötta.

Dag tre:
Nu var det dags för näst sista dagen på orientation. Som vanligt ringde telefonen vid 07.00 och det var dags att gå upp, fixa till sig och äta frukost och sen vidare in i “klassrummet”. Judy pratade på och vi lyssnade, det var mycket skratt och glädje, men också massa allvar. Efter ett par timmar kom där andra människor som skulle prata om säkerhet och grejer, det var lite tjatigt, men väldig nyttig information. Sen var det middag och sen ännu mer information. Allt slutade runt 17.00 denna dag och det på grund av att vi skulle in till NY. Vi lämnade hotellet och satte oss på bussen och sen bar det av. Efter ca en timme var vi inne i NY, vi hade hämtat upp guiden och nu började turen. Vi såg galet mycket, bland annat frihetsgudinnan och Time Square och platsen där World Trade Centre hade stått innan det rasade och mycket mycket mer. När vi sett allt var det dags att åka hem. I princip alla sov på bussen hem. Vi var vid hotellet igen runt 23.30. Duschade, packade väskorna och sen blev det sängen för min del.

Fjärde och sista dagen:

Sista dagen på orientation, samma som alltid: telefon ringer, ta på kläder, packa lite till, frukost och sen en massa information. När klockan var runt 15.00 så var det klart och våra dagar i Stamford var över och det var dags att åka ut till våra familjer. Vi delades upp i olika grupper, beroende på varifrån i alla skulle flyga eller åka tåg och sen åkte vi bussen till flyget. Väl vid flyget checkade vi in, gick igenom passkontrollen och satte oss vid gaten och väntade. När gaten öppnade steg jag på planet och så var jag på väg till min familj. Dagen som jag väntat så länge på är äntligen här!

Frihetsgudinnan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0